Rally advies voor de beginner

Als geheugensteun in het kort het advies om met een Lancia historische rallies te rijden. Lancia's werden gemaakt voor de upper class. Dan is het niet sjiek om haast te hebben. Je wilt wel veilig op tijd aankomen. Dat is dus precies wat je nodig hebt voor historische rallies. U hoeft niets te doen. Instappen en gaan met de banaan. Nou ja, wel zorgen dat de auto helemaal in orde is. Vooral niet vechten met het ontwerp! 

Carrosserie solide en recht? Van de Fulvia's die bij ons binnenkomen zijn er heel weinig die geen oude aanrijdschade hebben.  Nu (november 2025) zijn we bezig met een aantal auto's waarvan drie met zware tot heel zware carrosserie schade. 

Een Fulvia Zagato 1600 die behalve veel roestschade ook minstens drie zware ongelukken heeft gehad waarvan één met koprol. Schadebedrijven reparen met richtbanken waar getrokken of geduwd wordt zonder plaatdelen los te maken. Dat betekent dat er spanning op blijft staan. Ook de geometrie is niet meer exact goed. 

Een andere Zagato 1ste serie met lichte aanrijdschade maar heel veel roestschade.

En een 1200 Fulvia coupé zonder aanrijdschade maar wel met losse puntlassen waar de voorkant aan de carrosserie zit. Als je de  auto met de kriksteunen op assteunen zet kun je de linker en de rechter voorkant op en neer bewegen zonder dat de cabine mee beweegt. Met zulke auto's wil je niet eens een rondje om de kerk rijden. Laat staan een rally rijden. Bij Casa Lancia hebben we de mallen om de carrosserie van nul af geheel opnieuw op te bouwen zonder dat er ergens spanning op kokers en plaatdelen staat.

Op tijd aankomen! Dat is Lancia. Veilig en stiekem bloedje snel. Het begint met een solide carrosserie. 

Casa Lancia laat niets aan het toeval over. Alles wordt geïnspecteerd. 

Motor. Bak. Wielophanging. Remmen. Besturing. Wiellagers. Veren. Schokbrekers. Velgen (de standaard stalen velgen). Banden de juiste maat en constructie. Alles na gekeken, gereviseerd, 100% in orde. Wij vervangen ook de benzineslangen door ethanol bestendige slang. 

De Flavia en Fulvia waren de eerste Italiaanse auto's met voorwielaandrijving met een motor in lengterichting. De auto's hebben voor en achter bladveren. Je bandenspanning is laag wat zijn invloed heeft op de drifthoek. Als je vindt dat je niet hard genoeg gaat, is het slim om je rijstijl onder de loep te nemen en te optimaliseren voor dit type auto. Daarbij kan Casa Lancia je helpen. 

Let op dat de vering een twee traps vering is. De eerste trap is de luchtvering van de banden. Michelin X of XAS zijn ideaal, met de voor huidige begrippen best wel lage spanning. De tweede trap bestaat uit bladveren met hoge druk gas schokdempers volgens het patent van De Carbon. De originel De Carbon fabriek is in 2004 gesloten. Casa Lancia laat de juiste De Carbon schokbrekers speciaal maken. De bladveren zien er simpel uit maar zijn zeer high tech. De De Carbon dempers zijn snel en progressief. De wegligging is fenominaal en ook het comfort. Precies wat je nodig hebt voor een regelmatigheidsrally. De auto is een snel en zeer stabiel platform voor de navigator.

Er zijn wel wat dingen die we kunnen doen aan de motor. En de versnellingsbak. Ik noem dat optimaliseren. Polijsten. Nitreren. Diamanteren. Balanceren. Je vermindert de verliezen veroorzaakt door wrijving, trilling en flexen. Je voert de motor niet echt op maar door het verminderen van verliezen is hij sneller op het gas, zuiniger, betrouwbaarder. 

 

Pistone diamantato Fulvia

Foto van een gediamanteerde gesmede zuiger voor Fulvia. 

Goed navigeren is het belangrijkste. In het begin merk je dat je steeds dezelfden voorbij rijdt. Dat is logisch want als nieuweling heb je de minste ervaring. Je rijdt meer keren verkeerd. Dan moet je iedereen weer voorbij. Na een aantal jaren merk je dat de rollen zijn omgekeerd. Het zijn steeds dezelfden die jou voorbij rijden. Mocht je dan ook nog hoog scoren in de expert klasse, dan kunnen we eens praten over groep 4. Maar ik wed dat je gewoon blij bent met je auto zoals hij is.