Carrosserie. De dans van proza en poëzie.

Wil je dat we de Flavia van je vader restaureren? Of de Fulvia van oma? De Flaminia van tante? Of heb je een mooie Lancia gevonden in Italië? Ze zijn meer dan 50 jaar oud. Vrijwel zeker zit er carrosserie werk aan. Roest schade. Oude aanrijdschade.

Nog steeds komt er soms een Lancia binnen met nul carrosserieschade. Dat betekent controleren, schoonmaken, anti-roest behandelen. En en en .... er is vaak een reden dat de carrosserie niet geleden heeft. We hadden een Fulvia in de werkplaats met maar 5.000 km. Prachtig. Maar toch slecht lopen. Uiteindelijk bleek er een maandagmorgenkrukas in te zitten. Dan is het vooral conserveren. Heel voorzichtig stralen waar nodig met soda of laser. Zelfs de minuscule braampjes aan het subframe houden we intact. Als de auto weer rijdt, is het een van de fijnst rijdende Fulvia's op deze wereld. Ook de motor is in orde gemaakt. Standaard maar perfect. De bak. De remmen. Besturing. Wielophanging. Veren. Schokbrekers. Rubbers. Alles met 100% respect voor de pracht Italianen die de auto voor jou gebouwd hebben.

Er zijn ook grote klussen. Madonna, porca miseria. Erger kan het niet. Maar wat denk je? Het jaar daarop wordt toch het record weer gebroken.

Kleine klussen zoals dorpels of losse puntlassen (bijvoorbeeld tussen schermen en schutbord) doen we in onze werkplaats in Bavel. Ook de hele moeilijke klussen aan auto’s die door meerdere slecht gerepareerde ongevallen totaal uit verband zijn doen we in Bavel. We hebben daar de mallen, tekeningen, onderdelen als ruiten en koplampen om te passen, een extra paar ogen en andere Lancia’s van hetzelfde model die als voorbeeld kunnen dienen.

Casa Lancia werkt met top specialisten. Voor de grote klussen zijn dat Arjan en Armen. Zie hieronder de chats met foto’s.

Wij maken een groep in Whatsapp met de klant. Twee chats zijn in stukken geknipt en omgezet naar webpagina’s. Hieronder de twee Fulvia Zagato projecten.
Flinke klussen die wij op Youtube of Discovery Channel nog niet gezien hebben.

Project met Lancia Fulvia Sport Zagato 1600 2e serie.

De auto kwam binnen. Prachtig. Mooi gespoten. Bloempot op het dak (bij wijze van spreken). Het bleek plamuur en camouflage te zijn. Gelukkig was het plaatdeel met het chassisnummer nog in tact.

WFSZ16V01

WFSZ16V02

WFSZ16V03

WFSZ16V04

Project met Lancia Fulvia Sport Zagato 1300 1e serie.

Leek een aardige wagen. Dans son jus. Madonna. Zelfs het plaatdeel met het chassisnummer is niet meer te gebruiken.

JFSZ1300V01

JFSZ1300V02

Dans son jus.

Gelukkig hebben we af en toe ook een klant die een Lancia "dans son jus" wil. Een inspecteur Colombo auto. Butsen, staaldraad en aluminium folie laten we zitten maar onder de auto en onder de motorkap maken we alles hagel nieuw. Leuk. Gelukkig is iedere klant anders. We zorgen er altijd voor dat de carrosserie stevig en stabiel is. Safety first.