Charlotte, Freek, Huib en de Rally

Zoon Freek, pa Huib en Tina tijdens de Tulp. Tina is de auto. Voluit heet ze Celestina. Vrienden mogen Tina zeggen.

Rally rijden is leuk.  Regelmatigheid rally’s voor oldtimers. Ik heb ze gereden met vrienden, dochter,  zoon, vrouw en schoonzoon. Er zijn rally’s van een dag, een paar dagen of zelfs van een week.  Je kunt beginnen in de toerklasse en opklimmen naar sportklasse en zelfs expertklasse.

Schild Tulpenrallye 2002

Zoek je een rally auto? Dan zit je hier goed. De Flavia en Fulvia zijn auto’s met grote passieve en actieve veiligheid. Een solide carrosserie met kreukelzones voor en achter, 4 schijfremmen rondom. In het wild zijn ze erg snel.  Geen snelweg tijgers maar op de landweggetjes zijn ze nauwelijks bij te houden. Lancia doet altijd het huiswerk goed. Dat doen ze ook voor de versnellingsbak. De overbrengverhouding zijn zo gekozen dat je op de witte en gele weggetjes heel snel bent. Zelfs met een 1100 cc Fulvia. Of een 1500cc Flavia. Ik heb veel rally’s gereden met mijn S1 Fulvia Rallye 1.3. Bij de start staat iedereen meewarig te kijken naar je smalle bandjes en je dunne uitlaatje maar bij de eerste bocht ben je ze allemaal voorbij. Leuk.

Fulvia en Flavia hebben hun hoge gemiddelde snelheid niet zozeer van een groot motorvermogen maar van een superieure wegligging en balans. Als je in de bochten de snelheid er op kunt houden, heb je ook geen motorvermogen nodig om snel op te trekken. Je motor blijft langer heel en verbruikt minder benzine. Wist je dat de Flavia de eerste Italiaanse voorwielaandrijver is en de Fulvia de tweede?

Fantastische wegligging ook op zeer beroerde wegen. Scherp sturen. Remmen als een beer. Oersolide. Rap op het gas. Stil. Bij een regelmatigheidsrally wil je een auto die een stabiel platform is voor de navigator. Dan ben jij bij Lancia en Casa Lancia aan het goede adres.

Michelin kaart 1:200.000

Als je vindt dat je Fulvia of Flavia niet snel genoeg is, ga alsjeblieft niet je motor opvoeren. Nou ja, je mag het zelf weten natuurlijk maar ik zou het niet doen. Zorg dat je carrosserie helemaal in orde is, je subframe, je rubbers, kogels en bussen van de wielophanging en besturing, je veren en schokdempers. Geen brede wielen. Gewoon de standaard stalen velgen. De veren zijn zeer hightech. Er is maar een bedrijf op deze wereld aan wie ik het toe vertrouw om ze in orde te maken. Met de juiste schokdempers kun je met 120 over de verkeersdrempels. Hoezo verkeersdrempels??? Het is niet verplicht om iedere drempel met 120 km/u te nemen. Ik bedoel maar dat het meer oplevert om in termen van balans te denken. Zorg dat de auto in orde is. Lees goed de reglementen van de rally’s. Rijd een paar rally’s. Je merkt vanzelf of de auto in balans is met zichzelf, de rally en de bestuurder en navigator. Als alles en iedereen zichzelf is, gaat alles vanzelf. Je hebt de beker al half beet.

Flaminia in de Tulpenrallye

Fulvia’s en Flavia’s zijn vrijwel allemaal meer dan 50 jaar oud. De kans dat er roestschade en / of aanrijdschade aan zit is groot. Aanrijdschade is zelden goed gerepareerd. Het gaat ook niet zonder de auto kaal te maken. Rechttrekken op een richtbank gaat niet. Met een richtbank kun je hooguit de deuren en kleppen redelijk sluitend krijgen maar niet ook nog eens de bevestiging van de wielophanging op de goede plek krijgen. Casa Lancia heeft de mallen en methodes om het wel weer goed te krijgen.

Je kunt bij ons altijd terecht voor een snapshot keuring. Als je de eerste keer komt met een Fulvia, Flavia of Flaminia is een keuring van 1 uur gratis. En absoluut geen verplichtingen.

Sliding Pillar Annebel en Huib op Appia