Onderstel
Video's, foto's en wetenswaardigheden over restauratie, reparatie en werking van het onderstel.

Op deze pagina plaatjes en video over het onderstel. Geen cursus "Fulvia onderstel restaureren". Meestel zijn we zo geconcentreerd bezig met al die mooie onderdelen, dat ik vergeet een foto of video te maken. Soms denk ik er wel aan en dan zie je hier het resultaat. Een verre van volledig verhaal. Jaren studie en decennia ervaring op één webpagina gaat niet.
Ja hoor. Er rijden nog steeds Lancia Flavia's en Fulvia's uit de jaren 60 en begin jaren 70 met de originele rubbers in de ophanging. Dat is bewijs dat de kwaliteit van Lancia op zeer hoog niveau stond (en nog steeds staat). Rond 2000 kon je zeggen, dat originele Lancia onderdelen die nog goed waren beter waren dan (over het algemeen slechte) imitatie. Toen gebeurde het nog dat ik de ophangrubbers (zoals deze silent-blocs) liet zitten. Intussen zijn die auto's allemaal weer aan de beurt geweest voor nieuwe rubbers. Auto's die nieuw binnen komen krijgen sowieso nieuwe rubbers. Je moet voor de aardigheid eens uitrekenen wat die rubbers te verduren krijgen als je met de ruim duizend kilo auto en een gangetje van 120km/u de bocht om gaat.Mensen kijken vaak naar de banden als de auto stilstaat. Probeer eens de krachten voor te stellen bij accelereren, bochten nemen of remmen. Probeer de remkrachten voor te stellen die van het contact tussen de band en de weg helemaal tot aan je kont gaan. Er zijn heel wat onderdelen die daarin een rol spelen.
Rubber als scharnier gebruiken is slim. Je hoeft het niet door te smeren, het maakt geen lawaai en dempt trillingen. Het nadeel is dat ze maar 15 graden de ene kant op kunnen scharnieren en 15 graden de andere kant. Je moet ze met het juiste gereedschap in exact de juiste stand met het juiste koppel vast zetten anders zijn ze kapot voordat je de straat uit bent. Trillingen veroorzaken niet alleen metaalmoeheid, maar veranderen ook rubber in soep.
The Ageing and Shelf Life or Rubber. De meeste soorten rubbers hebben een levensduur van minder dan 20 jaar. De rubbers onder uw Fulvia, Flavia of Flaminia zijn ruim 50 jaar oud. Houdt u echt van Russisch roulette?

Silent bloc
Hieronder een silent bloc waarmee de draagarmen van de voorwielophanging aan het subframe zitten. Dat 50 jaar oude en gescheurde rubber zou de rem- en voortstuw krachten van de wielen moeten overbrengen naar de carrosserie. Casa Lancia laat deze silent blocs in Italië maken van de beste kwaliteit natuurrubber. De kwaliteit doet niet onder voor de originele Lancia kwaliteit.
Kom je over een paar dagen terug? Dan staan er meer foto's en video's.